torsdag 18 april 2013

Cupcakes semlor

Tjohooo!! 3 nya tårt-förfrågningar,så roligt!! Blir så glad :-)
Inte mycket tid över till annan bakning så för att det inte ska bli för glest mellan inläggen här så lägger jag ut lite av det som jag bakat före jag startade bloggen.
Fettisdagen känns ju väldans långt bort men jag vill ändå tipsa om dessa cupcakes semlor. Receptet hittade jag hos Bli min jäst. Ofta kan jag tycka att det blir för mycket med en hel semla så de här passade mig perfekt!!



 
 
CUPCAKES SEMLOR
 
12-16 normal stora
 
4ägg
3dl socker
100g smör
1dl mjölk
4dl mjöl
2.5tsk bakpulver
1 nypa salt
2tsk mald kardemumma
 
ca 3dl grädde
ca 300g mandelmassa
 
1.Vispa ägg och socker poröst
2.Smält smöret,blanda med mjölken och rör ner i äggsmeten
3.Blanda de torra ingredienserna i en separat skål och blanda i ägg och mjölksmeten
4.Fyll muffinsformar till 2/3
5.Grädda i 200 grader i ca 12-15min,ska vara torra
6.Låt svalna på galler
 
7.Riv mandelmassan och rör mjuk med lite mjölk elller grädde. Eller gör som jag köp den färdiga mandelmassan som finns i butiken :)
8.Vispa grädden och skär ut en trekantig bit ur varje cupcakes.Fyll med mandelmassa,spritsa ut grädden och lägg tillbaka "locket"
9.Sikta över florsocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar