söndag 19 maj 2013

Nutella-cookies

Trodde inte det skulle bli så mycket bak under helgen men idag fick vi ett mycket trevligt besök av långväga gäster som hade vägen förbi oss :-D
Superkul att träffas och så lite extra kul för då fick jag ju en anledning att baka lite gott till fikan ;)
Har nästan alltid en burk nutella i skafferiet,det kan användas till så mycket....tårtfyllning,frosting och mycket annat.


Nu kom den bra till användning när jag bakade dessa underbara nutella-cookies. Kakor som blir lite sådär sega på insidan som jag tycker är så gott.
Speciellt med de här kakorna är att de inte innehåller något smör.



Recept

1dl socker
1ägg
2dl nutella,kylskåpskall
2dl vetemjöl
0.5tsk bakpulver

Pärlsocker till garnering

1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Blanda ihop ägg och socker (ej vispa)
3.Tillsätt den kylskåpskalla nutellan,ett tips kan vara att ta 2dl och sätt in i kylen,ställer man in hela burken kan det sen vara svårt att få ur nutellan
4.Blanda till en jämn smet
5.Blanda i vetemjöl och bakpulver i smeten och arbeta ihop till en smidig deg
6.Rulla ca 24 bollar av degen och platta till dem lite och lägg på plåt med bakplåtspapper
7.Strö över lite pärlsocker och grädda mitt i ugnen i 10-12 min



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar