tisdag 26 augusti 2014

Pollykaka på mitt sätt

Japp här kommer min variant på den populära pollykakan, själv måste jag erkänna att jag inte äter polly....men alla som blev bjudna på kakan gillade den skarpt :-) Blev en bit över till dagen efter och familjen tyckte till och med att den smakade ännu bättre dagen efter.
Så denna kaka görs med fördel dagen innan servering, perfekt med en kaka man kan förbereda !! Som en blandning mellan kladdkaka och brownie med sega pollybitar var ett utlåtande.
I min kaka använde jag nutella istället för choklad och lite blandade polly, en riktig godiskaka som serverades med en klick lätt vispad grädde :-)



Pollykaka fylld med smarrig nutella


Recept

3ägg
2dl socker
150g smör
250g nutella
1,5dl vetemjöl
ca 140g blandade polly

1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Vispa ägg och socker poröst
3.Smält smör i en kastrull och blanda ner nutellan, 
smält samman


4.Blanda ner nutellablandningen i äggsmeten, så allt blandas



5.Blanda ner mjölet i smeten
6.Rör till sist i pollyn, blanda allt till en jämn smet

använd din favorit Polly


7.Häll smeten i en smörd och bröad form med avtagbar kant
ca 24 cm
8.Grädda längst ner i ugnen i ca 30-35 min
kakan ska vara sådär lagomt kladdig
9.Serveras sval, eller till och med dagen efter, med lätt vispad grädde



Pollykaka på mitt sätt ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar