fredag 7 november 2014

Kladdig nutellakaka med jordnötter och karamelliserad mjölk

Ni har väl inte missat att det är kladdkakans dag!! Denna underbara kaka som kan varieras i alla möjliga smaker. Dagens kladdkaka kommer att ha smak av mint.
Men här ska jag dela med mig av en helt underbar kladdig nutellakaka. Fylld med karamelliserad mjölk och toppad med jordnötter och lite flingsalt. Tillsammans med en klick grädde får den högsta betyg!!!


Kladdig nutellakaka med jordnötter och karamelliserad mjölk


Recept

150g smör
200g nutella
1tsk vaniljsocker
4ägg
2dl strösocker
1dl ljust muscovadosocker
2dl vetemjöl
1tsk bakpulver
en halv burk karamelliserad mjölk
1-1,5dl jordnötter
flingsalt

1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Klä en liten långpanna med bakplåtspapper 
3.Smält samman smör och nutella i en kastrull, tillsätt vaniljsockret


4.Vispa ägg, socker och muscovadosocker fluffigt
5.Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten, 
tillsammans med nutellablandningen,
blanda försiktigt till en jämn smet
6.Fördela smeten i formen och klicka den karamelliserade
mjölken på smeten, små klickar jämt fördelat
7.Toppa med jordnötter och flingsalt efter smak


8.Grädda mitt i ugnen i ca 20 min,
kakan ska inte vara genomgräddad utan
tungt gungig
9.Låt svalna helt före servering




Fler tips hittar ni under kategorin kladdkaka ☺





Följ gärna min instagram
en_kaka_till

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar