söndag 13 december 2015

Nutella cheesecake

Hej alla!!
Jag hoppas att ni har en mysig lucia och 3:e advent ♡
Ibland allt julbak vill jag tipsa om denna underbara nutella cheesecake. Varför inte testa den som efterrätt på nyår :)
Orginalrecept har jag hittat hos fantastiska Roy Fares men som oftast när jag prövar ett recept, ändrade jag även denna gång lite.
Hoppas ni gillar min variant den är verkligen super!!


Recept

botten:
100g smält smör
100g bragokex
100g digestivekex

fyllning:
400g philadelphiaost
2,5dl vispgrädde
200g nutella
1dl farinsocker
1msk vaniljsocker

topping:
4dl vispgrädde
40-50g hackade, rostade hasselnötter


Gör så här:
1.sätt ugnen på 175 grader
2.mixa el krossa kexen och blanda med det smälta smöret
3.tryck ut blandningen i en form med avtagbar kant ca 24 cm i diameter,
grädda mitt i ugnen i ca 10 min
Låt svalna

4.vispa färskost, 0,5dl vispgrädde, nutella, farinsocker och vaniljsocker fluffigt
5.tillsätt resterande grädde (2dl) lite i taget och vispa till en krämig fyllning.
6.Fördela fyllningen på kexbotten och låt stå i frysen minst 2 timmar

7.Ta fram ca 30 min före servering
8.mjukvispa grädden och fördela på cheesecaken
9.rosta de hackade hasselnötterna i en torr panna,
fördela ovanpå grädden






Följ gärna min instagram ♡
en_kaka_till





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar